fbpx

Waarom pittige producten in de Nederlandse schappen nooit pittig zijn.

Minimonster deed onderzoek naar de wereld van onterechte pikant-labellaars. Als je een liefhebber bent van pittige producten, dan herken je het zeker. Je oog valt op een product in de supermarkt waarop staat “HOT”! Dan denk je ‘ja, dat wil ik’ en hop in je mandje. Thuis aangekomen schenk je een groot glas melk in voor de vooronderstelde pittigheid en dan komt de domper.

Liefhebbers in Nederland komen er al snel achter dat het label “pikant” niet wordt nageleefd. Van de Nederlandse fabrikanten werden we na een belronde helaas niet veel wijzer. Hun PR robots kwamen, toepasselijk, met kant en klaar antwoorden zoals:

“Uit zorgvuldig smaakonderzoek is de ideale scherpte van onze producten met zorg samengesteld voor de Nederlandse consument”.

Het stukje “voor de Nederlandse consument” was voor ons het volgende aanknopingspunt. Uit eigen onderzoek van Minimonster, gehouden onder 2200 pioniers, geeft ruim 60% aan oosterse supermarkt maaltijden en andere pittige producten niet heet genoeg te vinden. Nog eens 68% gelooft niet dat de oriëntaalse maaltijden uit onze supers qua recept authentiek zijn.

Uit rondvraag bij twee pikant-fabrikanten uit het Verre Oosten blijkt dat zei eveneens onschuldig zijn. Volgens BRF (Een Thaise kant en klaar producten fabrikant) worden er überhaupt geen authentieke producten naar Europa verscheept, het zijn allemaal Europese recepten in opdracht gemaakt. Het begint er op te lijken dat Europese importeurs een vinger in de pittige pap hebben aangaande de receptuur. Het het onder studenten bekende Yum Yum geeft aan voor Europa geen andere receptuur te leveren, ze doen namelijk de export geheel zelf. 

Antwoord

Het antwoord op onze pittige vraag kregen we uiteindelijk van de exportmanager van BRF. Het milder maken van de recepten is om een zo breed mogelijke doelgroep aan te spreken volgens BRF. Een belangrijke reden hiervoor is dat het namelijk eenvoudig is om een product pittiger te maken, met bijvoorbeeld sambal. Een te pittig product milder maken is daarentegen een hele opgave.

Over sambal gesproken, het kan zijn dat er deze week gratis sambal in je brievenbus ligt. Een echt authentiek merk uit het Verre Oosten, Huy Fong, heeft ons namelijk gevraagd om hun proefmonsters in mooie sample zakjes naar een hoop pioniers te sturen. Ze verzekeren ons, hun SRIRACHA is dezelfde als de spicy saus die lokaal wordt verkocht in China.

Gratis gadget

De lieve mensen die na het proeven van deze pikante saus bereid zijn een enquête in te vullen maken kans op een vette gadget, namelijk een sambal sleutelhanger! Nog geen minimonster pionier, klik dan hier om je in te schrijven. 

 

 

Sambal sleutelhanger!